Oon tässä nyt toista viikkoa sokerittomalla/herkuttomalla elelevänä huomannut kuinka sitä onkaan ehdollistunut siihen, että kerran viikossa saa jotain hyvää, siis karkkia, jätskiä jne.

Jollekin toiselle tämä ehdollistuminen voi hyvin olla päivittäistä, mutta mulle se on viikottaista. Mulla on yleisesti ollu tapana pyrkiä olemaan arkisin herkuttelematta ja sitten viikonloppuna vähän löysätä pipoa. Viime viikonloppuna jo huomasin kuinka himoitsin kaikkea hyvää ja ajatukset pyöri jatkuvasti sen ympärillä, että mitä voi syödä.

Sama juttu on nyt toistunut tällä viikolla. Alku viikko menee ihan helposti ja en edes mieti kauheasti mitään herkkuja, eikä ole kauheita kiusauksia. Mutta loppuviikosta viikonlopun lähentyessä alkaa herkkuhimo kasvaa hurjaa vauhtia ja viikonloppuna sitten tosissaan joutuu taistelemaan, että ei ota mitään hyvää. Lattiat melkeen lainehtii kun mä täällä kuola valuen katson vierestä kun mies syö esim. suklaata. Tilanne on vaan pahentunut näin sunnuntaita kohti mennessä ja nyt vaan mietin kokoajan, että mitäköhän sitä söis ja erityisesti että mitäköhän MAKEAA sitä söis. Yhden pullan olen syönyt, kun eilen kävi vieraita ja oltiin taas kaikki samassa pöydässä niin en viitsinyt numeroa tehdä siitä että en mitään suuhuni laita, kun pöydässä kuitenkin oli kaikkea "kiellettyä". Mutta siihen se jäi.

Mä en sinänsä kannata totaalisia kieltoja ruokien suhteen, vaan pitäis osata syödä kaikkea kohtuudella. Oon vaan huomannu, että mulla lähtee välillä aivan käsistä ne määrät mitä syön ja joudun sitte aina palauttamaan itseni ruotuun ettei mene aivan överiksi.

Kyllähän sitä toisaalta sanotaanki, että kun syö paljon sokeria niin se toleranssi vaan kasvaa niin, että jos ennen on syönyt 100 g pussin karkkia ja siitä on tullut äklö olo, niin hetken päästä sitä syö jo 500 g pussin ennen kun tulee samainen olo. Ja itselläni olen kyllä huomannut tämän olevan varsin totta.

Sinänsä oon kyllä äärettömän ylpeä itsestäni, että oon saanu pidettyä pääni tässä asiassa ja sitten kun taas alan syömään herkkuja niin yritän olla vetämättä naamaan kaikkea mitä oon nyt himoinnu ja yritän pitää herkuttelun hallinnassa.